Produkcyjnie o animacji pszczoły i dziecka z wielką głową.
Modelowanie & animacja postaci. Video referencyjne, animatiki i animacja pod dubbing. Trackowanie scenografii pod implementację postaci 3D w naturalnym oświetleniu.
Idea tworzenia postaci jako przedstawicieli marki przechodzi renesans. Kiedy marka potrzebuje brand heroes do komunikacji z konsumentami, przed agencjami staje zadanie zaprojektowania “maskotek”, które wytrzymają próbę czasu.
Stworzyliśmy dla SmartBee Club parę bohaterów. Cartoonowa dziewczynka i pszczoła z ludzkimi atrybutami występują rolach gospodarzy niemal w każdej warstwie komunikacyjnej: od spotów reklamowych, przez materiały drukowane aż po aplikację. Jak wyglądała ich produkcja?
Najpierw podsumowaliśmy cechy marki i podzieliliśmy je na dwie grupy adresatów: dzieci i rodziców. Powstały rysunkowe concept arty, które pozwoliły zdefiniować nie tylko wygląd postaci, ale również ich charakter.
Na podstawie ilustracji zbudowaliśmy oba modele w standardowym procesie myśląc o przyszłej animacji postaci. Wyrzeźbione modele były skonstruowane anatomicznie i fizycznie tak, jak prawdziwi ludzie (no może oprócz skrzydeł i czułków), ale z tą różnicą, że niektóre partie miały celowo przesadzone proporcje – nasi brand heroes mieli mieć kreskówkowy styl.
Referencją dla zespołu 3D była Merida Waleczna ze studia Pixar i jej ogniste loki, natomiast ekspresja ruchów i proporcje zapożyczyliśmy od Vanellope von Schweetz. Pszczoła nie była wzorowana na żadnej znanej postaci – tutaj sami wyznaczaliśmy standardy.
Dla lepszego zrozumienia relacji, masy i ekspresji ruchów postaci zorganizowaliśmy referencyjne nagranie w studiu, gdzie dwoje aktorów ze scenicznym doświadczeniem odegrało sceny do spotów. Cartoonowość postaci nie pozwalała co prawda na adaptację klasycznego motion capture, dlatego ograniczyliśmy się do analizy gestów.
Już na etapie animaticów rewidowaliśmy typ ujęć: zbliżenia, plany pełne i ruch kamery. Pszczoła wymagała uwzględnienia bezwładności masy podczas latania, dziewczynka – lekko oszukanej fizyczności, co wymusiła jej wielka głowa z burzą loków.
Przeanalizowaliśmy mimikę aktorów dzięki markerom na ich twarzach. Pozwoliły na częściowe odwzorowanie ruchów mięśni twarzy i synchronizację (lip sync) pod dubbing. Częściowe, bo pszczoła nie posiada nosa, a obie postacie mają kreskówkowe twarze.
Materiałując myśleliśmy o ujęciach w zbliżeniu, dlatego tekstury zostały wykonane w wysokim detalu. Zarówno skóra jak i włosy są w dużym stopniu fotorealistyczne. By wyglądały jak w prawdziwym życiu, nadaliśmy im odpowiednie parametry przenikalności światła dzięki Subsurface Scattering (SSS).
Koncepcja marki SmartBee Club połączenia świata wirtualnego i rzeczywistego w aplikacji Augmented Reality (AR). Idąc tym tropem dla naszych postaci wybraliśmy osadzenie w rzeczywistym materiale video. W lokacjach zaprojektowaliśmy scenografię w taki sposób, by widz odniósł wrażenie, że sceny z bohaterami dzieją się na stole kuchennym, biurku dziecka, czy na fotelu – w realistycznej scenerii.
By idealnie zaimplementować trówymiarowych bohaterów podczas nagrań użyliśmy lustrzanej kuli do stworzenia mapy światła. Dzięki temu byliśmy w stanie dokładnie odwzorować miękkość i kierunek światła działającego na nasze obiekty.
Dobrze zaplanowana scenografia zapewniła komfortowe trackowanie przestrzeni w video w SynthEyes. Im więcej kontrastowych punktów wypełnia scenę, tym odwzorowanie kamery dla postaci staje się łatwiejsze. Dla większego realizmu ujęcia były kręcone bez statywu, a operator celowo nie korygował naturalnych wstrząsów i lekkiego “pływania” kamery.
Nasze wnioski zawsze są podobne: można udoskonalać produkcję w nieskończoność, granicę wyznacza tylko czas i budżet. Jednak tak złożone wyzwania stawiają nasz zespół na wysokości zadania, ponieważ proces i zależności między etapami wymagają zaplanowania już na etapie modelowania, by w animacji nie pojawiały się błędy (takie jak przebicie włosami tchawicy).